logo    TRUCK - RC MODELS BRNO   SHIPS - RC MODELS BRNO  KDO SI HRAJE NEZLOBÍ 

» JAK ZAČÍT SE STAVBOU TRUCKU
Stavba A do Z
SERIÁL PRO ČASOPIS RC AUTA Chtěl bych prostřednictvím tohoto specializovaného modelářského RC časopisu věnovat tento seriál a tyto stránky s fotografiemi a články,  hlavně mladším modelářům, nebo začátečníkům, kteří by se chtěli připojit k našemu nejmladšímu odvětví modelářské odbornosti a to ke stavbě RC Trucků jak ze stavebnic, tak i domácí výrobou s použitím některých náhradních dílů, od různých modelářských firem . Tyto truck jsou vyrobeny z několika druhů plastů i pochromovaných, tvrzeného silonu, gumové pryže, duralu, bronzu, některých lehkých slitin a legovaných ocelí, pružné ocele a některé díly jsou dokonce pokoveny a zakaleny. V tomto modelářském časopise Vás chci seznámit a zabývat se s technickou vybaveností modelů, stavbou modelů a čím se liší od jiných výrobců, kteří se zabývají výrobou RC trucků.Těchto firem není mnoho oproti leteckému, lodnímu modelářství. Pravdou je že modelářských časopisů je dost na našem trhu, ale o pozemní technice jako například těžká stavební technika, vojenská technika, nebo nákladní a speciální trucky (kamiony) ty v těchto časopisech chybí.Věřím, že se příznivci najdou a naše řady se rozrostou. Potom si i mi možná  zasloužíme mít svůj vlastní časopis, tak jak to je i v cizích zemích, jako v Německu, Americe atd.Proto jsem se rozhodl k napsání tohoto seriálu, od kterého si slibuji že se to změní a redakceRC auta je ochotna mi to umožnit vytisknout,  za což jim srdečně děkuji. Model je dodáván v hezké potištěné malované papírové krabici s vyobrazením modlu, ve které je vše zabaleno v plastových sáčcích a papírové krabičce obr.01.Manuál, nebo-li návod, ke stavbě modelu obr. 02 je v japonštině a v angličtině. To ale nevadí, protože je všechno velmi přesně a srozumitelně nakresleno. Každá součástka tam má své přesné místo obr. 03.Tento manuál má na posledních čtyřech stranách přesný seznam použitých součástek, které mají svoje číslo, podle kterých se model sestavuje obr. 04. Plastové rámečky například:  F  PARTS, jsou označeny  písmem velké abecedy a každý díl má svojí číslici.Kovové součástky jsou zabaleny v plastových sáčcích a ty mají svoje označení jako SKREW BAG, to znamená sáček se šroubky, nebo balíček se spojovacím materiálem obr. 05.Na poslední straně je celkový seznam obsahu krabice a tam jsou sedmimístná čísla. Podle těchto sedmimístných čísel se dají objednat součástky jako náhradní díly, když se něco pokazí obr. 06 například: 9225049 T Parts ( T1-T5 ). Provozem trucku  se toho dá polámat a poničit neopatrnou jízdou dost. Je to jako s opravdovým autem, kde se do něčeho narazí, nebo se vjede do díry větší rychlostí a už je co zpravovat, a objednávat, aby truck byl zase v pořádku.Dnes už se dají objednat skoro všechny náhradní díly, až na nějaké vyjímky.Pravda je, že to trvá dost dlouho, než to z Japonska k nám dojde. Někdy to přijde do měsíce, to v tom dobrým rychlým případě, ale většinou to trvá až čtvrt roku.Cena těchto modelů se pohybuje  řádově od 12000 do 15000 Kč. Dají se zakoupit ve větších městech, ve specializovaných modelářských prodejnách. Například v Praze, Brně, Hradci Královým, Českých Budějovicích, Opavě, Ostravě atd.Není to žádná levná záležitost, ale dá se na to za rok ušetřit. Tak to dělám já. Nechci radit jak,ale stačí si odříct, nebo alespoň omezit, něco z naších neřestí. To by mohlo na úvod stačit  k tomu co najdete v objemné krabici.                                                                                                                    obr. 01                                                                                     obr. 02                                     obr. 03                                                                                     obr. 04                                        obr. 05                                                                                    obr. 06  FORD - GLOBE  LINER                                                                                                                       obr.07                                                                   obr. 09  Výrobce:     Japonská modelářská firma TAMIYA                     Model byl vyroben v roce 1994Rozměry:    Délka        500 mm                     Šířka        183 mm                       Výška       263 mm                     Váha       3200 g       BODY ( kabina trucku ) Kabina je vylisována z pevného plastu v bílé barvě. Zbarvení této karoserie si každý může zvolit sám, podle své vlastní fantasie a nebo podle vloženého návodu, kde je odstín a druh barvy uveden.Já používám barvy ve spreji a to aerosolové, akrylátové, nebo syntetické. Dnešní barvy jsou dost odolné a tvrdé proti oděru. Přesto je přestříkávám ještě bezbarvým lakem, kvůli poškrábání a rýhám, kterých nikdy není dost. Stříkání  různých dílů musí se provádět v bezprašném prostředí. Jakékoliv zrnko prachu znehodnocuje lak na modelu. Někdy se tomu ale neubráníme. Cena barev se dost liší, záleží pro jakou barvu se rozhodnete a jaké množství. Barvy japonské firmy TAMIYA stojí asi 170 Kč a je tam 100 ml barvy. U německé firmy DUPLI-COLOR se cena pohybuje kolem 115 Kč za 400 ml. U norské firmy COLORWORX-METALLIC  asi norské  se pohybuje cena kolem 150 Kč, také 400ml. Na model, podle velikosti je potřeba zhruba kolem 200 - 300mlbarvy. Někdo stříká pod barvu ještě barvu základní. Není to nutné. Zbytečně se vrstva barvy  zesiluje a zanikají detaily jako, prolisování plech, nýtování dílů kabiny a dalších nezbytných podrobnosti, které dávají modelu věrnost a propracovanost. Karosérii je nutno stříkat ze vzdálenosti alespoň 20 až 30 cm a to 2x -3x po sobě v intervalech asi 30 až 60 minut, při pokojové teplotě 20 stupňů celsia. Držte se vždy návodu od výrobce. Necháme  karosérii pořádně zaschnout při pokojové teplotě asi 24 hodin podle okolní teploty. Po této době můžete karosérii přestříkat bezbarvým lakem, nechat opět dobře  zaschnoua potom polepit obtisky, nebo celou karosérii můžete polepit obtisky a přestříkat  1x -2x bezbarvým lesklým lakem.Jako poslední fáze je dokončení karosérie a to připevněním světlometů, směrových světel, pozičních světel na střeše kabiny, akustických fanfár, zpětných zrcátek, masky chladiče, spoileru, výfuků,  sluneční clony nad předním sklem, schodků, madel, prosklení kabiny stěrače, přední spoilery a antény. Tím by byla karosérie připravena k montáži n podvozek.  PODVOZEK MODELU   Stavba podvozku je jedna z nejrozsáhlejších prací na tomto modelu tahače. Skládá se z mnoha dílů jak plastových, tak kovových a spoustou spojovacího materiálu.  Jsou to zkompletované celky, jako je rám, výztuhy rámu, přední náprava, pérování, držáky serv a jiného příslušenství, skříní diferenciálů zadních náprav hnacího ústrojí a třístupňové převodovky a na konec hromada drobností, které dotváří dokonalost modelu s originálem. SERVAServa používám standardní obr.12. Jejich cena se pohybuje kolem 360 Kč. Ty dražší stojí víc jak 500 Kč. Pro tyto trucky bohatě postačí ty levnější, ale to si musíte rozmyslet sami .Ty první už používám víc jak sedm let a  nejsou s nimi žádné problémy. Kde nejvíce trpí, tak to je na  řízení přední nápravy, ale dají se šetřit plynulou jízdou a ne razantní a tvrdou, pak odejde všechno, aji ty dražší serva. Tím nechci říct, že kamion to nezvládne, přejede skoro cokoliv a dost tvrdým terénem ho proháním, když má zatíženou zadní nápravu.                                                  obr.12                                                               obr.13 RámRám se skládá ze dvou polovin, levé označené písmenem (L) a pravé označené písmenem(R)  je vylisován z duralového U profilu, kde jsou předvrtány otvory různých průměrůa otvory se závitem pro šroubky M3 obr. 13.Mezi tyto dvě poloviny se vmontují výztuhy a připraveny oba servopohony.Takto je rám připraven k dalšímu osazení. Všechno dělejte pečlivě s přesností a dávejte pozor,abyste nestrhaly v duralu závity, které jsou dost krátké a mají jemné stoupání.Když už se to stane, tak dejte z druhé strany matičku, třeba o rozměr menší, aby jste se dostali až ke kraji ohybu. Jsou tam místa, kdy se klasická matička k hraně ohybu nevleze.                                                                                              DRUHÉ POKRAČOVÁNÍ Dnes se budeme zabývat osazováním rámu dalším příslušenstvím. Vyřízneme z rámečku unášeče servopohonu pro řízení a řazení. Tyto unášeče jsou dost odlišný, tak že si je nespletete.Na obr. 14 je postup pro sestavení servopohonu pro řízení směru doleva a doprava. Unášecí kroužky jsou pro dva druhy servopohonů. Pro první způsob jsou serva s vroubkováním na hlavním vývodu bílé hřídelky serva SANVA a ASKOMS a pro druhý způsob jsou serva s vroubkováním hřídelky serva FUTABA A TAMIYA.            obr.14                                                                      obr.15 Jako druhé servo, které je spolu s prvním servem vedle sebe je servo řadící obr.15. Toto servo ovládá řazení rychlostí v třístupňové převodovce. O převodovce  si povíme více v jiném čísle. časopisu.Tady už je jiná, odlišná páka unášeče. Jeho konstrukce je už složitější.Důvod: přesnost řazení.Aby převodovka dobře řadila rychlostní stupně 1 - 3, musí se přesně vyměřit rozsah výchylky serva. To se dá doladit dvěma způsoby navzájem souvisejícími.První způsob je posouváním jezdcem serva na obr. 15. označeném E6. Ten má po stranách dva ostré hroty ( výstupky ) které musí zapadnout do jednotlivých drážek, které se postarají buď o zvětšení, nebo zmenšení výchylky řadící páky serva.Druhý způsob je pootáčením celého sestaveného unášeče páky serva doleva, nebo doprava na bílé vroubkované hřídelce serva.K tomuto postupu řazení je nutné mít na vysílači zabudován třípolohový přepínač, nebo může bít posuvný i otočný potenciometr, aby se daly řadit tři rychlostní stupně.Potenciometry mají tu výhodu, když si zapamatujete, nebo označíte přesná místa rychlostních stupňů řazení, to je 1.-3. rychlost, tak zařadíte stupeň, který je vámi požadován. Když nastavíte potenciometr serva mimo tyto body,  máte možnost si serva nastavit i do neutrální polohy (  zařadíte neutrál ).Jak budete mít tyto serva sestaveny, tak je upevněte do držáků serv obr.16 a celý sestavený celek je připraven k usazení do rámu modelu.    obr. 16                                                                                               SESTAVENÍ NOSNÉHO RÁMU MODELU Rám se skládá ze dvou duralových  U profilů, levého ( L ) a pravého ( R ).Tyto profily mají vyřezány po své celé délce závity M3 a otvory o průměru 2 a 3 mm.Vystříhněte z příslušných rámečků držák předního a zadního nárazníku, nosník pro zadní dvě nápravy a příčné výztuhy přišroubujete na jednu polovinu duralového U profilu příslušnými šroubky a vruty obr.17.                <                                                                                            obr.17                                                               obr.18 Máte li rám kompletně sestaven, tak si na něj připevněte držáky nádrží a u jiných tipů modelů i schránky na nářadí a akumulátory obr.18. Znova zdůrazňuji, opatrně s utahováním šroubků.  Ani se nenadáte a závit je hned stržen a pak nastanou potíže. Mně se to už párkrát stalo. Přední řiditelná náprava Sestavení přední řiditelné nápravy není tak těžké, oproti zadním hnaným nápravám, které jsou vybaveny funkčními diferenciály.Přední náprava se skládá ze dvou listových per, upínacích třmenů, spojovacího materiálu, dvou pružinových tlumičů, dvou disků s bezdušovými pneumatikami a připevňovacím ústrojím, kterým se připevní z boku na rám  modelu obr.19 a obr.20.     obr.19                                                                   obr. 20 Důležité je, dobře seřídit sbíhavost kol. Je tím ovlivňována jízda modelu, aby držel  správný směr a aby se model při vyšších rychlostech nerozkmitával.Tyto kamiony mají vysoko těžiště nad zemí a není problém je při vyšší rychlosti a malém poloměru zatáčky převrátit na bok. Mně se to párkrát podařilo.Potom jsou pourážena směrová světla, zpětná zrcátka a spousta podřených součástek a především poškrábaná kabina a sedřené obtisky. Zadní hnaná náprava Zadní náprava je složitější, co se týká množství dílů a důležitosti sestavení.Skládá se z mnoha dílů a celkových sestav, oproti přední nápravě.Zadní diferenciály jsou dva a každý má svůj název. První se nazývá diferenciál průchozí, je to diferenciál zadní hnané nápravy, který je od přední řídící nápravy, jako první a je poháněn kardanovou hřídelí od převodovky.Druhý se nazývá neprůchozí, je to diferenciál zadní hnané nápravy a je spojen krátkou kardanovou hřídelí. Je jedno, který začnete sestavovat jako první, ale při kompletaci do rámu podvozků jsou tyto diferenciály při montáži umístěny proti sobě a nato musíte dát pozor, jinak budete mít obrácený smysl pohybu kol a model autíčka se nikam nepohne. Budou se prostě točit proti sobě a zablokují se. Z rámečků vyřízneme plastové kryty diferenciálů zadních náprav. Dejte pozor, jsou dva druhy. Tři díly mají průchody pro pastorky a kluzná ložiska diferenciálu obr.21 a jeden je neprůchozí obr.22 vpravo nahoře označen A2.      obr.21                                                               obr.22 Kluzná ložiska jsou vysoustružena z bronzu. Jejích vůle je velká a tam vznikají velké nepřesnosti mezi ozubenými koly pastorků a oběžnými koly diferenciálu.Aby jsme tomu předešli, tak je zaměňujeme za kuličková ložiska. Originální kuličková ložiska od TAMIY jsou moc drahá. Stojí kolem 100 Kč. Mně je vozí kamarád  Jirka z Prahy asi za 50 Kč a jsou ruské výroby. Jediná jejich nevýhoda je, že jsou o 1 mm užší, ale to nevadí, protože já si je o ten 1 mm vypodložím milimetrovou podložkou z mosazi, nebo z jiného materiálu, jako je silon, nebo nějaká umělá hmota. Je dost způsobů jak si vypomoci.TŘETÍ POKRAČOVÁNÍDiferenciály Stavba diferenciálu už vyžaduje velkou pozornost. Je to sestava dost složitý. Postup pro  sestavení je na obr. 23. Tyto kovové díly se nachází v igelitovém sáčku a jsou vyrobeny ze slitin lehkých kovů a z oceli. Při sestavování jednotlivých součástek mezi sebou, musíte natřít třecí plochy mazacím tukem. Ve stavebnici jsou dva druhy mazacího tuku. První z nich má název CERAMIC GREASE. To znamená keramické mazivo, je to tuk s teflonem barvy bílé a používá se tam, kde jsou třecí plochy dost tepelně a mechanicky namáhány.Druhý má název TAMIYA GREASE. To je mazivo které si asi nechala Tamiya sama vyrobit a má světle žlutou barvu. Je to obyčejný mazací tuk a používá se všude tam, kde se nekladou tak velké nároky na mazání. Je to spíš tuk ochranný.Máme zde ještě jednu tubičku a to s tmelem. Je to hustá modrá tekutina a má název LIQUID THREAD LOCK.  Znamená to že je to tekutina pro natření závitů, aby se šroubky, nebo matky neuvolňovaly.Závit se tím zlehka potře a zašroubuje se na určené místo. Po chvilce tato tekutina zaschne a šroubek či matička jsou zajištěny proti vyšroubování. Dá se potom zase odšroubovat, ale jde to ztěžka. Musíte odšroubovávání provádět opatrně, aby jste nestrhaly závity a nepoškodily křížové výřezy na hlavičkách šroubků.          obr.23                                                            obr.24 Tuku nedávejte příliš mnoho, plochy stačí lehce potřít.Po zkompletování se do diferenciálu nasadí dvě poloosy, jsou kalené obr.24, Na tyto poloosy navlékněte bronzová kluzná ložiska a celý komplet se zasadí do plastových výlisků, krytů diferenciálů obr. 25.         obr.25                                                        obr.26 Jak jsem se už zmínil na začátku tohoto seriálu, tento model kamionu a taky další tipy trucků, se skládají z mnoha kovových dílů, spojovacího materiálů, ale hodně drobného kování.Tyto drobnosti jsou dost důležité, jinak nemáme zkompletované sestavy jak připevnit k rámu modelu.Smontované celky diferenciálů doplníme závěsy pro uchycení listových per a pro zavěšení pružinových tlumičů, o kterých si také něco povíme obr. 26.       obr.27                                                        obr.28 Z plastových rámečků vyřízneme kyvná ramena náprav. Tyto ramena upevněte do držáků ze spodní strany náprav společné pro tlumiče.Teď přijde to hlavní a na to si dejte zvlášť pozor. Už jsem se o tom zmínil v řádcích minulého čísla. Zkompletované nápravy se musí mezi sebou vzájemně otočit o 180 stupňů, vidět to je  na obr.26.Nejširší strany  zadních náprav diferenciálu, jsou označený černou šipkou obr. 26, musí bít vždy na jedné straně rámu. Ani v tomto případě se nesmí otočit, protože by model trucku jel obráceně. Místo do předu, tak by jel do zadu. Proto se řádně přesvědčte, zda máte první zadní nápravu od převodovky silnější stranou při levém boku U profilu rámu, označeném výrobcem velkým písmenem L.Druhá zadní náprava bude mít širší konec při pravé straně U profilu, výrobcem označeném velkým písmenem R z vrchního pohledu na model.Než připevníte kyvná ramena k zadnímu plochému závěsu ve tvaru lichoběžníku, ve kterém se pohybují pera náprav, nasaďte malý kardan a pak ramena přišroubujte. Tlumiče Tlumiče náprav, jak přední,tak zadní, jsou naprosto stejné. Skládají se z hliníkových pouzder, která mají hliníková víčka se závitem a oky pro uchycení na rám podvozků a dále z vinutých pružin, pístů, plastových omezovačů pohybu a ok pro uchycení do držáku náprav obr.28.Písty tlumičů a pružiny je potřeba potřít mazacím tukem a to žluté barvy TAMIYA GREASE. Pružiny když nejsou natřené, tak hrozně vržou a pak to vypadá že jede žebřiňák. Na prst si dáme malé množství mazacího tuku a  mezi dvěma prsty, palcem a ukazováčkem ho rozetřeme. Pružinku si vložíme mezi prsty s rozetřeným tukem, párkrát jí promneme a pak jí nasuneme na píst, který vložíme do pouzdra tlumiče. Víčko s okem zašroubujte a tlumič umístěte na místo obr.29 a 30.                      obr.29                                                                  obr.30 Používejte spojovací materiál, který je k tomu určen. Vše je dost podrobně označeno a rozkresleno v návodě.Je dost firem na trhu, které rozšiřují svůj sortiment o další rozmanitou  modelářskou bižutérii, jako například, japonská firma TAMIYA, německá firma CARSON, americká firma WEDICO a jiné firmy, které vyrábí ještě pro modely trucků mnoho takovýchto doplňků, náhradních dílů a příslušenství.Pak je tato cena modelu trucku úplně někde jinde. Jeho cena se podstatně zvýší. Je to tak zvaný tuning. Tyto tuningové  součástky se musí objednat a zaměnit za součástky původní, které jsou součástí stavebnice. To se týká třeba olejových tlumičů. Tyto tlumiče jsou vyrobeny také z hliníku a skládají se z pístu tlumiče, ok pro uchycení na nápravy a víčka s okem. Co však májí jiného je olejová náplň a dva druhy Ó kroužků, které zajišťují prosakování tlumičového oleje.Těchto tlumičových olejů je rozsáhlá řada od různých výrobců. Liší se svojí hustotou a ta ovlivňuje pružnost tlumiče. Buďto je tlumič tvrdý, nebo měkký.Já jsem si dva tlumiče koupil s představou , že se truck při jízdě uklidní. S pérovými tlumiči,při rychlejší jízdě, po nerovné cestě a bez návěsu, ( bez zatížených zadních náprav ) model trucku poskakuje jako koza. Není to žádná laciná záležitost. Sada tlumičů vás přijde zhruba na 600 Kč a problém neřeší. Jejich nedostatek spočívá v tom, že nemají membránu, jako u olejových tlumičů, které jsou ve stavebnicích osobních závodních aut v měřítku 1:10 Tamiya.Tyto tlumiče mají zelený klobouček, mezi kterým je při zašroubování víčka vzduch a ten vlastně pruží. Tlumiče pro kamiony tyto kloboučky nemají. Proto vůbec nepruží a při prvním stlačení nemají snahu se vrátit zpět a zůstanou stlačeny. Zkoušel jsem tyto membrány  vyrobit, ale nepodařilo se mi to. Zatím leží v dílně v šuplíku obr. 31.                                 obr. 31                                                   obr. 32    Ovládací a řídící táhla Ovládací a řídící táhla se používají všude tam, kde je potřeba něco ovládat v určité vzdálenosti a nesmí to být moc velké a těžké, ale mnělo by to bít tenké, lehké a dlouhé.To je například řízení přední nápravy,  řazení rychlostí, nebo odpřažení návěsu a je ještě mnoho dalších způsobů, jak táhla využít.V našem případě je potřebujeme hlavně na řízení přední nápravy a řazení rychlostí obr.32.Na těchto táhlech není nic složitého, ale musí se přesně nastavit vzdálenost mezi oběma konci. Na tom závisí sbíhavost kol a ta je důležitá k vedení vozidla v rovném směru.V druhém případě a to při řazení je důležité, nastavit rozsah pohybu táhla , aby přesně zapadaly rychlostní stupně do sebe. To je potřeba si párkrát vyzkoušet, aby jste v tom získalitu správnou zručnost a dostali to všechno do paměti.            Složitější to je už u předních náprav, kde jich je ovládáno více. To jsou například dvě a více.Já i mojí kamarádi už jich několik postavilo a každý zvolil jiný postup a jinou metodu.Hlavně se liší odpružením kol a spřažením rozdílných ovládacích a řídících táhel. Na obr. 33, 34 a 35 vidíte jednotlivé způsoby.                       obr. 33                                                                    obr. 34                       obr. 35                                                                    obr. 36 Na obr. 33 je přední hnaná dvou náprava, jak si jí vymyslel a postavil můj kamarád Luděk Holan z Hrabyně u Opavy. Na obr. 34 je zadní náprava od vyprošťovacího kamionu Mercedes - Benz, také od Luďka Holana.Na obr. 35 je  má přední náprava nehnaná  Oldřicha Oberreitera z Brna a na obr. 36 je náprava návěsu od Jirky Pěkného z Jesenice u Prahy. Jak vidíte nápadů je hodně a věřte, že co tenhle článek píšu, tak někde na stole vznikají u mích kamarádů i u mně další nové a ještě propracovanější nápravy, pro různé trucky a návěsy.Kapitola 2 Kapitola 2 ČTVRTÉ POKRAČOVÁNÍKapitola 3 Kapitola 3Kapitola 4 Kapitola 4 Převodovka Jak jsem se už zmínil  v předchozích článcích, tyto modely jsou vybaveny třístupňovou převodovkou.Tato převodovka je dost silná, aby utáhla i dost těžký náklad. Jelikož si stavíme modelyčím dál tím víc náročnější, složitější, těžší a aby toho dost utáhly, musíme jej spřevodovat do větší síly, to znamená dopomala. Proto se před převodovku a hnací kardanový hřídel  ještě umístí pomocná převodovka, ale o tom si povíme zase v jiné části a to v úpravách modelů. Tam se toho dá upravovat a vylepšovat dost. Určitě Vás to bude zajímat, protože už to není jen o stavbě modelu ze  stavebnice, ale stáváte se tvůrcem, nebo-li konstruktérem svého modelu.Tato převodovka je dost robustní a dost toho vydrží. Za celých osm let, co s nimi jezdím se ani jedna neporouchala a to jí dost zatěžuji jak jízdou, tak tíhou nákladu a ještě v terénu.Je důležité, aby byla dobře a přesně sestavena a hlavně nastavena, podle používání rozebrána a promazána.  Práce to je náročná, ale vyplatí se.Já to dělám jednou za rok a to přes zimu. Mám jich dvanáct a ještě tři v tancích. To už zabere dost času, když k tomu ještě přidám stavbu dalších modelů , které stavím podle nějaké předlohy, nebo vlastní fantasie. Především sháním po jednotlivých výrobcích, nebo dovozcích různé materiály a prospekty. Taká si toho dost fotím na veletrzích atd. To bylo pár slov na úvod k tak důležitému mechanismu, jako je převodovka. Převodovka se skládá z duralového rámu. Celý rám se skládá ze čtyř duralových trubiček, který má po stranách vnitřní závity M3 a dvou duralových čel.Dále to jsou dvě kalené ocelové hřídelky, pro sestavení ozubených převodů, několika unášecích planetových kol z tvrzeného silonu, ozubených kol, také z tvrzeného silonu, a duralu, šestihranných unášečů z mosazi a pokovené oceli,  pružin, závlaček a na konec řadícího ústrojí. Toto všechno je potom ukryto do plastové skříně ve tvaru převodovky. Sestavení převodovky Nejdříve si vložíme do otvoru prvního čela domeček, pro kluzné bronzové ložisko, které je vylisováno z tvrzeného silonu. Potom si sestavíme rám převodovky a to tak, že se zkompletují jenom tří ze čtyř duralových trubiček a sešroubují se s prvním čelem. Začínáme stavět ze strany motoru obr 37.                 obr. 37                                                                       obr. 38V další fázi si připravíme dvě hřídelky a začneme jednu po druhé osazovat ozubenými koly a ložisky. Ložiska a hřídelky dobře namažte žlutým  mazacím tukem. Ozubená a planetová kola z tvrzeného silonu namažte bílím keramickým tukem a to tak, že jemně potřete zuby kol a výstupky planetových kol.  Dávejte pozor na správné nasunutí a správné pořadí ozubených a planetových kol. Je to velmi důležité, aby kola do sebe dobře zapadala a dokázala řaditobr. 38 a obr. 39. Hřídelky jsou tři. Dvě pro převodová kola a jedna pro řazení. Po zkompletování obou hřídelek je nutné sestavit řadící mechanismus obr 40.                          obr. 39                                                      obr. 40Tento řadící mechanismus není složité sestavit, ale dávejte pozor na správné otočení válcových vodítek na řadících vidličkách. Při otočení by Vám nezařadily správnou rychlost a navíc by udělaly dost citelnou škodu na převodovce, která stojí kolem 2500 Kč. Prodává se jako nesestavený náhradní díl.                               obr. 41                                                                   obr. 42                                         Správně zkompletované hřídelky vložíme do ložisek, která jsou umístěna v druhém čele převodovky a společně s hřídelkou řazení zasuneme řadící vidličky do drážek planetových kol obr.41. Přidáme čtvrtou duralovou trubičku se závitem M3 po obou stranách a nasadíme vše do druhého čela převodovky, kde už jsou také usazeny kluzná ložiska a pevně všechno dotáhneme obr. 42. Takto sestavená převodovka je připravena pro usazení elektromotoru obr.43. Mezi motor a čelo převodovky se vsune podložka z tuhého kartonu. Tato podložka slouží k tomu, aby motor mezi převodovkou a motorem nerezonoval.                         obr. 43                                                                obr. 44Pak takhle sestrojenou převodovku vsadíme do obalu převodovky, který je ušitý na míru z černého plastu. Tato převodovka pak tvoří na pohled hezkou celou motorovou jednotku.Tuto sestavu umístíme do rámu a přichytíme čtyřmi šrouby obr. 45.Nezapomeňte napřed vložit mezi převodovku a první hnanou nápravu kardan a pak převodovku přitáhnout napevno k rámu.      obr. 45                                                        obr. 46   Sedlo tahače Sedlo tahače se skládá z vlastního tělesa sedla a točny do které se zapřahuje návěs.Nejprve sestavíme točnu obr.46 a to tak, že přišroubujeme výztuhu a zároveň držák točny a osadíme šroubky a pružinami. Takto zkompletovaná točna se přes hřídelku připevní k sedlu tahače a sedlo na rám kamionu obr. 47.  Opět je vše dobře vidět z návodu. Není to složitá záležitost a tak se nebudeme tomu tak podrobně věnovat. Toto zařízení pro zapřáhnutí a pro odpřáhnutí návěsu je mechanické a ovládá se ručně, přes táhlo a páčku. Existuje elektrické na dálkové ovládání, ale o tom si povíme později. To už je věc finančně dost náročná a co se týče úpravy RC vysílačky a úprav na modelu trucku, je třeba mít nějakou tu průpravu a zkušenost i z elektroniky.   obr. 47Teď můžete na rám připevnit veškeré doplňky, jako jsou například blatníky, závěsy pro  nádrže,držáky pro zástěrky, zadní nárazník ze světly atd.Zkompletujeme disky předních i zadních kol a osadíme je pneumatikami.  Někdo přední pneumatiky zakápne alespoň ve čtyřech bodech vteřinovým lepidlem, aby se nevyzouvaly.Já to zatím nedělám. Pokud s truckem nezávodíte, tak to myslím není potřeba.   Všechno co jsem zde v tomto seriálu NEBOJTE SE TRUCKU napsal a ještě napíši,  berte jako  můj vlastní  názor a  vše čerpám ze svých vlastních zkušenosti. Modelářům od 12. let a začal jsem s plastikovými modely letadel od naší firmy SMĚR a plovoucími loděmi.  Po pádu komunismu se k nám začali dovážet plastikové  stavebnice kamionů  1:24 a 1:25 od firem ITALERI a REVELL, kterých mám asi 20 modelů a 4 návěsy.Asi v 94. roce začala sem dovážet Japonská firma TAMIYA RC kamiony a ty mně na tolik zaujaly, že jsem jim propadl tak hluboko, že mám vše co vyrobila a některé tanky..

NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

imgpteywupr imgJohnf259 img14.11.2017 05:03
imgpteywupr imgJohnb456 img14.11.2017 05:03



NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ